๐—ฅ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ถ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ด

๐—ฅ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฏ๐—ถ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ด

Een goed spel geeft richting zonder dwang. Dat is iets waar misschien wel elke manager of leidinggevende van droomt. Met een ernstig spel ligt dat binnen handbereik. Het toverwoord daarbij is grenzen.

Grenzen zijn te vergelijken met een kompas: ze wijzen de richting, maar laten ruimte voor de route. Met een helder doel in gewone taal, duidelijke kaders voor de nabije periode, een tikkende klok en zorgvuldig gekozen middelen kun je soepel spelen.

๐˜Š๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ค๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ: ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ข๐˜จ ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜จ๐˜ญ๐˜ข๐˜ด๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ

Start altijd met een doel dat direct tot de verbeelding spreekt. Niet zoiets als 'we gaan de veiligheid verbeteren' maar 'een werkbaar plan op tafel dat we doen, hoogstens met een 'ja, mits' erbijโ€™.โ€™ Een doel in normale taal, dichtbij en meetbaar. Niemand gaat per ongeluk te ver of draaft door.

๐˜Ž๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜จ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ด: ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ณ๐˜ช๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ต

Een heldere inhoudelijke grens werkt als een baken - het geeft houvast zonder te verstikken. Bijvoorbeeld: "geen afsluiting van de hulpdienstenroute", "geen start zonder begeleiding", of "alleen met bestaande capaciteit". Deze grens wordt je kompas.

๐˜›๐˜ช๐˜ซ๐˜ฅ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฃ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ต: ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ต ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ค๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ท๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฌ

Tijd is je medespeler. Een zichtbare klok of twee afgemeten blokken creรซren natuurlijke focus. Tijd dwingt volgorde af. Als er bijvoorbeeld nog acht minuten zijn, hoef je niemand te overtuigen; de klok maakt het gesprek kort. Tijdsdruk is pas eerlijk als die zichtbaar รฉn gedeeld is.

๐˜”๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ต๐˜ข๐˜ญ๐˜บ๐˜ด๐˜ข๐˜ต๐˜ฐ๐˜ณ: ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฑ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต

Middelen kies je strategisch en worden zorgvuldig gedoseerd. Niet alle wensen komen (direct) op tafel. Wat moet eerst, wat kan parallel, wat schuift naar later โ€” de waardering aan tafel maakt het verschil.

๐—จ๐—ถ๐˜: ๐—˜๐—ฟ๐—ป๐˜€๐˜๐—ถ๐—ด ๐—ฆ๐—ฝ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ป, ๐—ป๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฑ

#seriousgaming #bestuurskunde #ernstigspelen