“Regenerating Learning”

“Regenerating Learning” van Patrick Parra Pennefather (uit 2025) is voor mij een ‘nachtkastje-boek’. Met grote (persoonlijke) consequenties!
De kernboodschap: generatieve AI is geen technologische bijzaak, maar een fundamentele verschuiving in hoe, waar en wanneer we leren. De gevolgen zijn ingrijpend voor kennisontwikkeling, vaardigheden, communicatie én de manier waarop we onderwijs maar ook werk benaderen. Wat verandert er precies? Dit zijn de belangrijkste ontwikkelingen:
1. Leren wordt overal en altijd mogelijk
"AI maakt het mogelijk te leren waar en wanneer je wilt, afgestemd op je actuele behoefte of probleem. Het centrum van leren verschuift van vaste plekken naar de leefwereld van de lerende zelf."
Op elk moment kun je via een AI-platform direct vragen stellen, aangepaste oefeningen krijgen en feedback ontvangen op je voortgang.
2. Integratie van leren en werken"
AI ondersteunt het direct toepassen van nieuwe kennis in de praktijk, bijvoorbeeld via real-time feedback, simulaties en integratie in dagelijkse activiteiten. Leren vindt steeds vaker plaats tijdens het uitvoeren van taken, niet langer in aparte leermomenten."
Terwijl je een project uitvoert, krijg je suggesties, analyses en verbeterpunten van AI. Je kunt direct experimenteren, aanpassen en optimaliseren zonder eerst een aparte training te hoeven volgen.
3. Onconventioneel en creatief leren"
AI stimuleert creatieve processen zoals brainstormen, ideeëngeneratie, storytelling en het ontwerpen van niet-lineaire leerroutes."
Nieuwe vormen van feedback en coaching worden mogelijk, bijvoorbeeld via AI als sparringpartner. En natuurlijk, mijn favoriet, serious gaming!
4. Structureren van complexe problemen"
AI helpt bij het analyseren, visualiseren en opdelen van grote, complexe vraagstukken zodat ze beheersbaar worden. Automatisering van samenvattingen en rapportages maakt kennis snel toegankelijker."
Bij het werken aan een ingewikkeld vraagstuk zet je AI in om patronen te ontdekken, data te visualiseren en kernpunten samen te vatten, zodat je sneller overzicht en richting hebt.
5. Adaptief leren en ‘learning flux’
"Leren wordt een continu, flexibel proces waarbij je snel moet kunnen schakelen, experimenteren en kennis delen. AI ondersteunt ecosystemen waarin mensen en technologie samenwerken."
Je krijgt persoonlijke of groepsgerichte oefeningen en uitdagingen op basis van je voortgang. Als iets lastig blijkt, past AI het aanbod aan met extra uitleg of nieuwe opdrachten, zodat het leerproces zich voortdurend aanpast.
6. Nieuwe onderwijsmodellen en rollen"
AI maakt gepersonaliseerde curricula, microlearning, blended learning en adaptieve leerpaden mogelijk."
Rollen verschuiven: begeleiders en coaches ondersteunen, terwijl lerenden meer regie nemen.
#leren #bestuurskunde #seriousgaming