๐—ž๐—น๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป

๐—ž๐—น๐—ฒ๐˜‚๐—ฟ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป


Hoe je een serieus spel ook ontwerpt of speelt, het loont altijd om te spelen met kleur.

๐˜™๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฅ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ
Ik hou zelf nogal van de kleur rood. "Play with red". Rood is voor mij het symbool van gevaar en spanning. In een spel wordt bijvoorbeeld per ronde een rode vraag aan elkaar gesteld. Daarmee kun je relatief makkelijk behoorlijk gevoelige kwesties bespreken, zonder dat een ander boos wordt.

Denk ook aan groene vragen, de kleur voor groeien en leren: โ€œWat denk jij: waar zijn we nog niet zo goed in?โ€ Spelers trekken een kaart en moeten in die kleur een vraag stellen.

๐˜•๐˜ถ ๐˜ฐ๐˜ง ๐˜ญ๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ?
Kleur wordt ook gebruikt om urgentie aan te geven: rood is vandaag, oranje is binnenkort en groen staat voor: het kan nog even wachten. Spelers kunnen gekleurde fiches bij issues plaatsen: "Wat moet nu of kan later?"

Kleur wordt daarnaast ingezet om de mate van complexiteit aan te geven. Kies je als speler voor een simpele kwestie (groen) of ga je voor behoorlijk ingewikkeld (rood)?

'๐˜’๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ช๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฌ'
Met kleuren kun je ook op eenvoudige wijze perspectieven benoemen. Elke partij of perspectief wordt gekoppeld aan een kleur, van blauw tot paars. Kleur krijgt zo een โ€˜politieke dimensieโ€™.

De aantrekkingskracht van kleuren zit vooral in de associaties die ze oproepen. Geel is vrolijk, licht en speels. Zwart is donker en wat pessimistisch. Blauw staat voor ordelijk en systematisch. De kleurenlijst is zo oneindig lang (en mooi) te maken.

Uit:

Ernstig Spelen, november 2025

#bestuurskunde #seriousgaming