Het onderwijs is veel speelser dan een ministerie

Het onderwijs is veel speelser dan een ministerie

Na jaren op een ministerie stapte hij over naar het onderwijs. Na een tijdje vroegen collegaโ€™s of het hem beviel en wat het grootste verschil was. Hij hoefde niet na te denken: โ€œGoed. Het bevalt me heel goed.โ€En het grootste verschil?โ€œ ๐˜๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ธ๐˜ช๐˜ซ๐˜ด ๐˜ช๐˜ด ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ.โ€

De belofte is groot: serious games inzetten om beter te worden in je werk. Met in het achterhoofd die ene stem: โ€˜maar dan wel de goede serious gamesโ€™. Niet gekunsteld, niet saai, en vooral: effectief. Ze helpen mensen om juister te handelen in hun werk.

๐˜๐˜ข๐˜ญ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ช๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ

1 De begeleiding is te licht en de tijd voor bespreking te kort, waardoor ervaringen niet worden vertaald naar inzichten en volgende stappen; zonder gerichte nabespreking verdampt het leereffect. Er is onvoldoende tijd om samen te onderzoeken hoe het ook had gekund.

2 De leerdoelen zijn niet scherp en taken sluiten onvoldoende aan op het echte werk, waardoor het spel los komt te staan van de praktijk. De sessie is wellicht leuk, maar niemand weet welke keuzes het werk echt verbeteren.

3 De game oogt fraai, maar introduceert zoveel functies en uitzonderingen dat spelers missen waar het echt om draait. De cognitieve overbelasting verstikt de transfer van kennis.

4 Puntensystemen sturen het gedrag richting scoren in plaats van naar functionele oplossingen in het werk; spelers leren het spel, niet het werk.

5 Fouten leveren geen informatie op voor de volgende ronde; zonder zichtbare consequenties en korte reflectie blijft falen zinloos. Deelnemers ervaren geen verschil tussen zorgvuldig en slordig handelen. Het gesprek blijft op โ€˜gevoelโ€™, bewijs voor effect ontbreekt.

6 De game sluit onvoldoende aan bij doelgroep, werkcontext en voorkennis; relevantie en motivatie dalen, en opbrengsten blijven achter. Deelnemers vinden het niet relevant voor hun werk en haken mentaal af.

#๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ถ๐˜ถ๐˜ณ๐˜ด๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ #๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜จ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ #๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฉ๐˜ข๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ #๐˜ด๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฐ๐˜ถ๐˜ด๐˜จ๐˜ข๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ด